LINK Rozhovory: Peťo Čelko o online podnikaní

LINK Rozhovory: Peťo Čelko o online podnikaní

Ako každý mesiac, aj vo februári prinášame tradičný rozhovor s ešte tradičnejším človekom pre LINK – Peťom Čelkom. :) Pre tých, ktorí tohto vysmiateho a ukecaného chlapíka nepoznajú, tak len v skratke – začal na Facebooku, momentálne sa venuje predajným textom, predáva svoje tipy a triky v ebooku na svojom webe, bloguje a rád vzdeláva seba i iných. :) A ako to celé začalo? 

Pred 3-4 rokmi som skončil v celkom slušne platenom zamestnaní, ktoré ma vôbec nebavilo. Vtedy som ani len netušil, ako získavať nových klientov, nie to ešte z internetu. Našťastie som mal niečo nasporené, tak som sa mohol potĺkať z mesiaca na mesiac. Niekedy som "náhodou" získal klienta a končil som každý mesiac na nule. A úspory sa mi pomaly míňali. Keď som mal na konte cca posledných 200 eur, tak som si vtedy ešte za 147 eur kúpil online kurz Martina Mažára - Predaj Naruby. Práve ten bol o tom, ako získavať klientov z internetu, ale "naruby". Čo to znamená? Nie naháňať sa za nimi, ale ukázať im, že si expert a prirodzene ich k sebe priťahovať. Keďže som vtedy pracoval so sociálnymi sieťami a Facebookom (aj keď to ešte nebol taký trend ako teraz), tak som sa rozhodol založiť web namaximumNa ňom som písal práve o tom, ako zarábať prostredníctvom Facebooku, čo som vtedy aj robil pre klientov.

Vďaka tomu ma oslovil jeden z top trénerov osobného rozvoja na Slovnesku - Andy Winson, a tak som začal pracovať pre neho. Dostal som príležitosť byť súčasťou tímu, ktorý robil na (vtedy) najväčšej kampani v Česku a na Slovensku s obratom okolo 250 000 eur. A potom to už "išlo samé". Začalo sa mi ozývať stále viac a viac ľudí a pár z nich (tí, ktorí boli fakt dobrí) sa stali mojimi klientami.“

petopng

Veľa krát počúvame, že vlastný biznis a online podnikanie obzvlášť, má obrovské množstvo výhod - počnúc tým, že môžeš pracovať odkiaľkoľvek na svete a si pánom len sám sebe, že nemáš stanovených osem hodín pracovného času, alebo si rok dopredu nemusíš plánovať dovolenku. Aj napriek všetkým týmto plusom Peťo tvrdí, že je to najťažšie podnikanie. „Nevidíš na toho človeka. Nevieš ako reaguje. Nemôžeš predaj prispôsobiť konkrétnej situácii. Navyše pri predaji online je najviac vyrušení (Skype, messenger, mail, Facebook), atď.“

Podľa Peťa to nie je práca pre každého a nie každý uspeje. Skôr či neskôr, väčšina začínajúcich blogerov a predajcov z malých eshopov online svet podnikania opustia. A to najmä kvôli pocitu, že to jednoducho nejde a nie je to pre neho/ňu. Peťo však na zoznam pridáva aj ďalšie, najčastejšie chyby, ktorých sa nováčikovia dopúšťajú:

1) Začnú blogovať a nevedia, čo chcú predávať.

Napíšu prvý blog (väčšinou s názvom: "Prečo som založil tento blog"), potom ďalší a ďalší. Často striedajú témy a píšu o všetkom a zároveň o ničom. Dlho neprichádza žiadny príjem z webu a preto končia. Veľmi dobre to poznám. Sám som pred tým, ako som si kúpil Martinov kurz Predaj Naruby, písal asi 5 alebo 6 rokov a z blogu som zarobil dokopy možno 200 eur.

 2) Vedia čo chcú predávať, ale nevedia ako to predať online.

Poznám kopec ľudí, ktorí sú top predajcovia naživo, ale keď príde na online, tak sú veľmi slabí. Čím to je? V online sa často premenia na akýchsi robotov. Myslím, že za to môže škola. V škole nás vychovali tak, že máme písať sucho, nudne, mať úvod - jadro - záver. Bla bla bla. Také texty nikoho nebavia. Dokonca ani tých, ktorí ti majú kontrolovať slohové práce. Preto je dôležité vedieť písať dobré predajné texty a vytvárať dobré, priam až neodolateľné ponuky. Toto učím v mojom ebooku 12 krokov, ako vytvárať neodolateľné ponuky.

 3) Nebudujú databázu.

Nechajú ľudí, nech prídu na ich web. Oni si tam prečítajú článok a povedia si, WOW super, tento človek vie, o čom hovorí. Možno sa prekliknú na predajnú stránku (ak má web produkty a služby na predaj), ale len pár ľudí si naozaj kúpi. Podľa štatistík, ak si váš produkt kúpi 5%, tak máte super web. Čo to znamená? 95% ľudí odíde a pravdepodobne sa nikdy nevráti. Ak na nich nezískate kontakt, napríklad email. Prečo je to tak? Je to úplne prirodzené. Aj v bežnom svete, keď nakupujeme, tak nám to chvíľu trvá. Chceme zistiť, či človeku, ktorý nám predáva môžeme veriť...Alebo možno nie je len ten správny čas. U mňa sú niekedy ľudia v databáze aj 2-3 roky, kým odo mňa prvý krát kúpia. Ale ani tento predaj by sa mi nikdy nepodaril, keby som na nich nemal kontakt.


52png

A Peťova posledná rada? 

Zamyslite sa nad tým, v akom biznise vlastne ste...myslím, že väčšina ľudí to chápe zle. Myslia si, že ich podnikaním je napríklad "stavanie nízkoenergetických domov" a pritom sú v biznise „MARKETINGU stavania nízkoenergetických domov“. Keby bolo na mne, tak sa na každej škole učí, ako sa má správne predávať - bez nátlaku a manipulácie. Každý z nás to vedel, keď sme boli deti, len sme zabudli ako na to.


Peťo Čelko & LINK CoWorking