Rady, bez ktorých radšej nezačnite podnikať

Rady, bez ktorých radšej nezačnite podnikať

V spolupráci so Slovenskou sporiteľňou prinášame rozhovor s Katarínou Ľaukovou z Programu pre začínajúcich podnikateľov. Toto je prvý článok z cyklu, ktorý sme familiárne nazvali Kuchárka pre začínajúcich podnikateľov. Počas nasledujúcich mesiacov vám budeme prinášať rozhovory s odborníkmi na témy marketing, financie či rozvoj ľudských zdrojov.

V prvom rozhovore budeme hovoriť o tom, aký by mal byť začínajúci podnikateľ a na čo by nemal zabudnúť pri rozbiehaní biznisu. Na túto tému sme si prizvali Katarínu Ľaukovú, ktorá pôsobí v bankovníctve už vyše 15 rokov. Viac ako dva roky sa v Slovenskej sporiteľni venuje práve začínajúcim podnikateľom z Banskobystrického kraja.  


Čo motivuje človeka začať podnikať, odkiaľ väčšinou prichádza ten popud?

Často sa do podnikania premietne koníček či rodinná tradícia. Ďalšou oblasťou sú skúsenosti a kontakty – väčšinou, ak je niekto zamestnaný a zrazu vidí, že by to mohol robiť sám a lepšie, pustí sa do toho. Osamostatní sa, pretože sa mu nepáči napríklad vedúci alebo vzťahy na pracovisku.

Človeka môžu motivovať aj výsledky podnikania v malom, keď to robí len vo voľnom čase a jeho „zákazníkmi“ sú kamaráti alebo kamarátky, ako napríklad kaderníčky, masérky.

Čiže tých dôvodov  je viac. Človek sa rozhodne a ide. A niektorí sa s tým proste narodia. 

Čo je dôležité v začiatkoch podnikania? Na čo by začínajúci podnikatelia mali myslieť?

Je dôležité mať nápad, ale ani to nemusí stačiť. Je dôležité, aby si každý, kto sa púšťa do podnikania, najskôr urobil prieskum trhu a zistil, či je jeho nápad vôbec realizovateľný v mieste, kde býva alebo kde chce rozbehnúť svoj biznis. Môže to však byť aj opačne - najprv zistíme, že niečo chýba v našej oblasti, a povieme si, že do toho ideme. Musíme si to zhodnotiť a urobiť si na začiatok podrobný podnikateľský plán. 


Na čo sa v ňom treba zamerať?

Podnikateľský plán alebo biznis plán je základný dokument a začínajúcim podnikateľom odporúčam, aby ho mali v písomnej podobe. Môžu si napísať, na čom budú zarábať, kto bude využívať a platiť za ich služby či produkty, kto im bude dodávať suroviny, s kým budú spolupracovať a podobne. preto sa v rámci konzultácií vždy pýtam aj na konkrétnosti - či vedia koľko ľudí si ich služby objedná a koľko toho mesačne predajú.

Samozrejme, inak sa pozeráme na firmy, ktoré nezačínajú od nuly. Napríklad, keď moji klienti preberajú zabehnuté prevádzky, pozeráme sa spolu na doterajšiu úspešnosť predchádzajúceho majiteľa alebo nájomcu a skúmame aj dôvody odstúpenia.

Vždy je potrebné vedieť, aké povolenia na podnikanie potrebujem, či mám sám dostatočné skúsenosti alebo potrebujem kvalifikovaný tím či spolupracovníkov a aký je časový harmonogram.

Dôležité je tiež miesto podnikania. Záleží od toho, čo ponúkam, či mám kamennú predajňu alebo stánok, či budem sídliť na ulici,  kadiaľ denne prejde sto či tisíc ľudí. Následne si treba zvážiť, aká bude cena. Spraviť si finančný plán, mať odhad, koľko by sa mohlo predávať, aké budú náklady, a keď všetko odpočítam, koľko ostane mne.

 

 

Aké osobnostné črty by mal mať začínajúci podnikateľ?

Musí mať vlastnosti, ktoré sú dôležité pri každej práci. Všetci hľadajú ľudí, ktorí sú zodpovední a spoľahliví. Dôležitá je férovosť v rokovaní, čiže ako budem vystupovať voči partnerom, ako budem čeliť problémom, či budem hľadať riešenia alebo sa budem tváriť, že sa ma to netýka. Závisí to však aj od typu podnikania – niekedy sa stretávame s ľuďmi v obchode, teda priamo so zákazníkmi, niekedy sme v pozícii odberateľsko-dodávateľských vzťahov.

Ak budem robiť v obchode a budem zamračený a nepríjemný, zákazníci, ak budú mať možnosť výberu, pôjdu určite inam. Vystupovanie je jednoducho dôležité a je tiež dôležité byť sám sebe manažérom.

A samozrejmá je vytrvalosť a húževnatosť, aby som pri komplikáciách hneď nespadol, nezdupkal, ale hľadal možnosti. Toto je principiálne.

V rámci konzultácií sa stretávam s rôznymi ľuďmi. Niektorí sú utiahnutí, ale nabrali odvahu a chcú sa pustiť do podnikania. Sama vtedy uvažujem, či je tento človek vhodný typ na podnikanie. Ak ešte neovláda umenie rokovať, stáva sa, že nevyužije, keď má na niečo nárok, že si môže dupnúť, vyžadovať si určité povinnosti alebo záväzky, ktoré by mala druhá strana v rámci vzťahu dodržiavať. Ale na niektorých podnikateľoch vidím, že sa zlepšujú, že ten vývoj tam je. Pridaná hodnota mojej práce je, že takým podnikateľom viem pomôcť, aby si mohli uplatniť nárok, aký majú mať, pomôžem im pripraviť sa a vyrokovať si podmienky s partnermi, ak treba.

Mám však aj opačné skúsenosti. Niektorí podnikatelia sú asertívni viac ako je zdravé, sú až agresívni. Takýto človek tiež môže začať podnikať a môže sa mu zo začiatku dariť, ale je otázka, ako sa bude prejavovať v kritických momentoch a aký to bude mať na jeho podnikanie dopad.

Čiže nedá sa jednoznačne povedať, aký podnikateľ bude určite úspešný. Čo tam ale musí byť, je entuziazmus a chuť niečo dosiahnuť, byť sám sebe pánom a veriť si.

 

Kedy je podľa vás ten moment v živote podnikateľa, kedy by potreboval mentora alebo kouča?

Pre niektorých nie je takáto pomoc potrebná vôbec, lebo sú na to veľmi dobre pripravení alebo majú potrebné zázemie. Iní pomoc potrebujú v úvode pri plánovaní, napríklad v oblasti marketingu. Niekedy nevedia komu idú predávať a ako získať informácie o zákazníkoch. Stretla som sa aj s tým, že podnikateľ ani po roku nemal toľko zákazníkov ako očakával a hľadal odpovede, prečo je to tak. Čiže potreboval prehodnotiť podnikanie, poradiť.

 

S akými výzvami sa stretávajú začínajúci podnikatelia? Čo nečakali, čo ich prekvapí?

Podnikanie je často náročnejšie ako si mysleli, náročnejšie na čas, na to, aby naozaj našli klientov. V začiatkoch je veľa byrokracie a papierovačiek, mnoho podnikateľov potom nemyslí na riziká, netvorí si finančnú rezervu. Nemyslia na cashflow, aby svoje podnikanie mali naozaj pod palcom. Preto je tak potrebná húževnatosť a schopnosť prekonať problémy.

 

Čo by ste im poradili, aby to zvládli?

Jeden z mojich klientov mi raz povedal, že na začiatku podnikania treba pracovať 20 hodín denne. Áno, niekedy treba robiť aj viac, ale je potrebné aj relaxovať a oddychovať, lebo podnikanie vás o chvíľku prestane baviť. Čas si treba rozdeliť rozumne medzi prácu a relax.

 

Akú radu by ste dali na záver?

Skôr, ako začnete, urobte si prieskum a spýtajte sa niekoho, kto to už robí. Nájdite si nejaký podobný obchod, podobný produkt, obdobné miesto. Choďte tam a zistite, kto sú zákazníci a ako to funguje. Poznám človeka, ktorý chcel mať kaviareň a tak sa zamestnal v inej kaviarni v inom meste na 4 mesiace. Vyhľadal si konkurenciu a zistil, ako to u nej funguje. Buď inkognito alebo aj otvorene povedal, prečo tam je. Môžete totiž natrafiť na človeka, ktorý vás upozorní na rôzne riziká a otvorí vám oči. Toto je dôležité v úplných začiatkoch, či vôbec do toho ísť.

 

Ďakujem za rozhovor!

 

 

Program pre začínajúcich podnikateľov:

Slovenská sporiteľňa ako jediná komerčná banka na Slovensku spustila v januári 2015 Program pre začínajúcich podnikateľov, ktorý vlani získal Európsku cenu za podporu podnikania. Počas obdobia fungovania programu sa doňho zapojilo viac ako 2300 začínajúcich podnikateľov, ktorí absolvovali vzdelávanie a individuálne poradenstvo so špecialistami banky. Banka začínajúcim podnikateľom a podnikateľkám v rámci programu už schválila 315 pôžičiek. Na ich úvery zatiaľ vyčlenili už viac ako 5 miliónov eur.

 

O Kataríne Ľaukovej

Aj keď skončila obchodnú fakultu na Vysokej škole ekonomickej, dlhé roky pracovala v bankovníctve v oblasti financovania malých a stredných podnikateľov. Spolupracovala s viacerými neziskovými organizáciami, ktoré podporovali začínajúcich podnikateľov. Posudzovala a pomáhala im zostavovať podnikateľské zámery a finančné plány a bola tiež členkou úverových komisií. Inšpiráciu a nové poznatky pre svoju prácu získala aj na stážach v zahraničí. V rámci programu už podporila viacero podnikateľských nápadov: od IT, e-shopu, dopravnej firmy, cez potraviny, kaviarne, veľkoobchod s výživovými doplnkami, cukráreň až po vizážistický salón, alternatívnu medicínu či fitness centrá.

 

Autorka:

Eva Ščepková, LINK CoWorking Banská Bystrica, coworkingbb@gmail.com.